6/12/05

Διαμετακομιστικό λιμάνι χωρίς τον ξενοδόχο!

Σε συνέντευξή του ο Υπουργός Ναυτιλίας κ. Κεφαλογιάννης, δηλώνει ότι είναι έτοιμος να προωθήσει διακρατική συμφωνία με την Κίνα για την ανάπτυξη ενός τεράστιου «διαμετακομιστικού» λιμανιού διεθνών προδιαγραφών στη νότια Κρήτη. Μάλιστα, οι Κινέζοι επενδυτές έδειξαν, με επισκέψεις και ανακοινώσεις τους, σαφές ενδιαφέρον για την περιοχή του Τυμπακίου.

Το λιμάνι σχεδιάζεται να δεσμεύσει και να ισοπεδώσει περίπου 8.500 στρέμματα (!) με σκοπό να διακινούνται αρχικά ένα εκατομμύριο εμπορευματοκιβώτια (containers) ετησίως, τα οποία θα προορίζονται για την Ανατολική Μεσόγειο, την Αδριατική, τη Μαύρη Θάλασσα και την Ελλάδα. Αντίστοιχη θα είναι η διαμόρφωση των λιμενοβραχιόνων ώστε να δέχονται καθημερινά εκατοντάδες επισκέψεις από τεράστια πλοία που όμοιά τους δεν έχουμε ξαναδεί ούτε στο λιμάνι του Ηρακλείου αλλά και πολλά μικρότερα. Το λιμάνι θα είναι κλειστό, ειδικού τελωνιακού καθεστώτος. Είναι πιθανό, όπως άλλωστε συμβαίνει σε παρόμοια λιμάνια, ότι γύρω του θα δημιουργηθεί ένα πλέγμα από ανάλογες εγκαταστάσεις, αποθήκες και βιομηχανίες.

Εντύπωση προκαλεί ο τρόπος με τον οποίο προωθείται μια τέτοιου μεγέθους επέμβαση στο περιβάλλον [1], στην οικονομία [2] και στην κοινωνία της νότιας Κρήτης σε αντίθεση με κάθε προηγούμενο σχέδιο ήπιας ανάπτυξης της περιοχής. Οι κάτοικοι μαθαίνουν για τη μοίρα που τους επιφυλάσσεται μέσα από φήμες και ανακοινωθέντα. Στις 23 Νοέμβρη, σε μια ευρεία συνάντηση φορέων και πολιτών στο Τυμπάκι, τέθηκαν ήδη οι ανησυχίες και τα ερωτηματικά για το είδος του έργου και εκφράστηκε ξεκάθαρα ότι τέτοιου είδους «ανάπτυξη» δεν αρμόζει στα μέτρα και τη φυσιογνωμία της περιοχής. Είναι εύκολα κατανοητό ότι ένα τέτοιο λιμάνι δεν έχει καμία σχέση με το λιμάνι που έχει διεκδικήσει από παλιότερα η περιοχή της Μεσσαράς και που έχει, κατά καιρούς, αναφερθεί αόριστα σαν «πύλη» της νότιας Κρήτης.

Ο καθένας μπορεί να καταλάβει ότι ένα τέτοιο, τερατώδες, έργο:


    1. Θα έχει σοβαρότατες αρνητικές και αμετάκλητες επιπτώσεις στο ευρύτερο θαλάσσιο (γενικά της νότιας Κρήτης) και χερσαίο περιβάλλον, την βιοποικιλότητα και την υγεία με τα συχνά και επικίνδυνα ναυτιλιακά ατυχήματα, την καθημερινή, βαριά, ρύπανση των υδάτων και του αέρα και την εκτεταμένη δόμηση και κάλυψη του εδάφους που απαιτεί.

    2. Θα ακυρώσει κάθε δραστηριότητα και προοπτική ήπιας ή συμβατικής τουριστικής ανάπτυξης σε όλο τον κόλπο και ακόμα μακρύτερα.

    3. Θα υποβιβάσει τον ιστορικό, αρχαιολογικό και πολιτισμικό χαρακτήρα της Μεσσαράς.

    4. Θα υποβαθμίσει την ποιότητα και την ποσότητα των παραγόμενων αγροτικών προϊόντων που αποτελούν τη βάση της οικονομίας της περιοχής.

    5. Θα μετατρέψει χιλιάδες αγρότες και απασχολούμενους σε τουριστικές επιχειρήσεις σε άνεργους ή κακοπληρωμένους εργάτες.

    6. Θα έχει σοβαρή επίδραση στον κοινωνικό ιστό της Μεσσαράς, με την αλλαγή της απασχόλησης, την υποβάθμιση του περιβάλλοντος, την αλλοίωση των ηθών, και την αναγκαστική μετοίκηση.

Τι θα εξυπηρετήσει λοιπόν το λιμάνι-μαμούθ που μαγειρεύει ο Υπουργός Ναυτιλίας; Θα εξυπηρετήσει τους Κινέζους επενδυτές και πλοιοκτήτες που θα δουν τα κέρδη τους να αυξάνονται αλλά θα μετατρέψει την όμορφη, ιστορική και πλούσια Μεσσαρά οριστικά σε βιομηχανική ζώνη. Αυτό είναι το μέλλον που μπορεί να υποσχεθεί ο κ. Κεφαλογιάννης για τους κατοίκους της Μεσσαρά και τα παιδιά τους;

Για την Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου, η απάντηση της τοπικής κοινωνίας σε μια πρόταση για ένα μεγάλο διαμετακομιστικό λιμάνι στη νότια Κρήτη πρέπει εξ αρχής να είναι ένα μεγάλο και καθαρό ΟΧΙ! Όσοι επιμένουν σε τέτοιου είδους «ανάπτυξη» [3], ας λάβουν υπόψη τους, ότι θα υπάρξει σθεναρή αντίσταση από το Οικολογικό Κίνημα και ότι δεν θα επιτρέψουμε άλλη περιβαλλοντική και κοινωνική υποβάθμιση στην περιοχή.

Σημειώσεις:

1. Ο υγροβιότοπος των εκβολών του Γεροποτάμου έχει περιληφθεί στις ζώνες Ειδικής Προστασίας για την Ορνιθοπανίδα (SPA) με κωδικό GR 4310012). Η παραλία του κόλπου με τις αμμοθίνες προστατεύεται ως τόπος ωοτοκίας της Carretta-Carretta. Η περιοχή ανήκει στο δίκτυο Natura 2000 (SPA GR 4310007 και pSCI GR 4310004).

2. Ο κόλπος τη Μεσσαράς και ο Δήμος Τυμπακίου διαθέτουν ισχυρό πρωτογενή (57,9%) και τριτογενή τομέα (33,6%) οικονομίας.

3. Η Οικολογική Παρέμβαση Ηρακλείου και το Παγκρήτιο Δίκτυο Περιβαλλοντικών Οργανώσεων «ΟΙΚΟΚΡΗΤΗ» θεωρούν επικίνδυνη για το μέλλον της περιοχής της Μεσσαράς και την πρόθεση Βέλγων επενδυτών να εγκαταστήσουν μεγάλη τουριστική και real estate επένδυση στα Μάταλα από την οποία σε τίποτα δεν πρόκειται να ωφεληθούν οι κάτοικοι της περιοχής. Ο τύπος της επένδυσης, που θα είναι κλειστού τύπου, η δέσμευση και αλλαγή χρήσης γης και κυρίως οι υπερβολικά μεγάλες ανάγκες των εγκαταστάσεων σε υδατικούς αλλά και εδαφικούς πόρους κάνουν τέτοια έργα ασύμβατα με τα ημιξηρικά και ευαίσθητα οικοσυστήματα της Κρήτης. Το σχέδιο περιλαμβάνει ένα γήπεδο γκολφ 18 τρυπών και ένα 9 τρυπών, 360 κατοικίες για πώληση ή ενοικίαση, ξενοδοχείο 1500 κλινών, 16 στρέμματα με καταστήματα κάθε είδους, κέντρο θαλασσοθεραπείας 200 θέσεων, συνεδριακή αίθουσα 500 θέσεων, αθλητικές εγκαταστάσεις και ένα θεματικό πάρκο. Η όλη έκταση περιλαμβάνει περίπου 360 στρέμματα που θα αγοραστούν και περίπου 2500 στρέμματα που θα ενοικιαστούν (από το Δήμο;) αντί 200.000 ευρώ το χρόνο.


ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ

ΥΠΟΓΡΑΨΤΕ ΤΗ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ:

Το κείμενο της επιστολής διαμαρτυρίας για τα σχέδια του Υπουργού Ναυτιλίας κ. Κεφαλλογιάννη να κατασκευαστεί ένα γιγαντιαίο διαμετακομιστικό λιμάνι στη Κρήτη που δημοσιεύεται στα ελληνικά στο http://www.thepetitionsite.com/takeaction/168535142 και στα αγγλικά στο http://www.petitiononline.com/forcrete/petition.html για την συλλογή υπογραφών που θα σταλούν στον Πρωθυπουργό της Ελλάδας:

«Προς: τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας

Αξιότιμε Kε Πρωθυπουργέ,

ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Κεφαλογιάννης, αγνοώντας την τοπική κοινωνία, κάνει ενέργειες για να προωθήσει διακρατική συμφωνία για την ανάπτυξη ενός τεράστιου «διαμετακομιστικού» λιμανιού διεθνών προδιαγραφών στη νότια Κρήτη. Κινέζοι, Κορεάτες και άλλοι επενδυτές έδειξαν όλο αυτό το διάστημα σαφές ενδιαφέρον για την περιοχή του κόλπου της Μεσσαράς.

Το λιμάνι σχεδιάζεται να δεσμεύσει και να ισοπεδώσει χιλιάδες στρέμματα γης με σκοπό τη διακίνηση εκατοντάδων χιλιάδων εμπορευματοκιβωτίων (containers) ετησίως, με προορισμό την Ανατολική Μεσόγειο, την Αδριατική και τη Μαύρη Θάλασσα ενώ θα δέχεται καθημερινά εκατοντάδες επισκέψεις από τεράστια πλοία. Το λιμάνι θα είναι κλειστό, ειδικού τελωνιακού καθεστώτος, με ένα πλέγμα από βοηθητικές εγκαταστάσεις και αποθήκες.

Λαμβάνοντας υπόψη τα ανάλογου τύπου λιμάνια του εξωτερικού, θεωρούμε ότι απειλείται με σημαντική θαλάσσια ρύπανση ο κόλπος της Μεσσαράς και γενικότερα οι ακτές της Νότιας Κρήτης ενώ ακυρώνεται κάθε σοβαρή προοπτική ήπιας και βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης στους τομείς του τουρισμού και της γεωργίας στην περιοχή. Το λιμάνι αυτό πρόκειται να εξυπηρετήσει μόνο τους ξένους επενδυτές και πλοιοκτήτες και όχι τους κατοίκους της περιοχής που ελάχιστα έχουν να ωφεληθούν, ενώ θα μετατρέψει την όμορφη, ιστορική και πλούσια Μεσσαρά οριστικά σε βιομηχανική ζώνη.

Επικαλούμενοι την ευαισθησία της Κυβέρνησης στα ζητήματα της βιώσιμης ανάπτυξης, της προστασίας του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής, ελπίζουμε να συμφωνήσετε μαζί μας ότι αυτό δεν είναι ένα ελκυστικό μέλλον για τους κατοίκους της Μεσσαράς και τα παιδιά τους και να τους απαλλάξετε από αυτή τη δυσάρεστη απειλή.

Με τιμή,
»