16/7/16

Υπάρχει λύση για το αεροδρόμιο "Καζαντζάκης" και την...έχουν στον συρτάρι

«Τελικά ποτέ δεν είναι αργά! Για να δούμε αν αυτή τη φορά, ύστερα από στασιμότητα (όχι δεκατριών αλλά) τουλάχιστον εικοσιπέντε χρόνων, θα επικρατήσει επιτέλους η σωφροσύνη, η λογική και το μέτρο. Όλα, άλλωστε τα στοιχεία και δεδομένα οδηγούν στο ότι, η λύση στο ζήτημα αεροδρόμιο Ηρακλείου ακούει στο όνομα "επέκταση και αναβάθμιση του υφιστάμενου αεροδρομίου Νίκος Καζαντζάκης". Και για το έργο αυτό, όπως έχε αναφέρει σε παλαιότερη δημοσίευση της η "Πατρίδα", (συνέντευξη κ. Μαγκανά), οι μελέτες είναι έτοιμες και ώριμες. Μάλιστα πρόκειται για μελέτες επιπέδου εφαρμογής (!), οι οποίες έχουν εξασφαλίσει όλες τις εγκρίσεις (υπηρεσιών και διεθνών φορέων, έως και μεγάλων κατασκευαστών), που μας κόστισαν 1,6 δις δραχμές και ...μπήκαν στο συρτάρι.

Αν υλοποιηθούν, και συγχρόνως αξιοποιηθεί τμήμα της έκτασης των 750-800 στρ., που απελευθερώθηκε ύστερα από την πρόσφατη μετεγκατάσταση της όμορης αεροπορικής μονάδας, η Κρήτη, θα έχει στη διάθεση της, όπως υποστηρίζουν οι "γκουρού" των αερομεταφορών, το σημαντικότερο αεροδρόμιο της Ανατολικής Μεσογείου και μάλιστα με προοπτική ποιοτικής εξυπηρέτησης αρκετών δεκαετιών. Και το κέρδος, άμεσο αλλά και μακροπρόθεσμο, θα είναι πολλαπλό. Μεταξύ άλλων το κόστος κατασκευής υπολογίζεται 5 φορές μικρότερο του αεροδρομίου στο Καστέλλι, ενώ αποφεύγονται τα σημαντικότερα, όπως η ανεπανόρθωτη καταστροφή του περιβάλλοντος της ενδοχώρας του νησιού και μαζί της αγροτοκτηνοτροφικής παραγωγής κυρίως από την διασπορά σε μεγάλη έκταση της αέριας ρύπανσης!

Όπως μάλιστα αποδεικνύουν οι παραπάνω μελέτες, με το έργο αυτό απαλλάσσεται οριστικά η Νέα Αλικαρνασσός και το Ηράκλειο από τα προβλήματα που προκαλεί η γειτνίαση με αυτό. Αυτό προκρίνουν τα δεδομένα, η λογική και κάθε σοβαρή προσέγγιση, με γνώση, σύνεση και μέτρο.

Περιμένουμε αυτή τη φορά το (δεύτερο) ραντεβού, με τους Κινέζους. Και για να μη βγάζουμε εύκολα συμπεράσματα του τύπου το αεροδρόμιο στο Καστέλλι δεν έχει προχωρήσει γιατί φταίει η κρίση, η οικονομική συγκυρία, υπενθυμίζω ότι και προ του Καστελόριζου, δηλαδή τα λεγόμενα χρόνια της "ανάπτυξης" δεν υπήρξε "επενδυτικό ενδιαφέρον". Το κλίμα ήταν στραβό και ξερό από την αρχή, απλώς η κατάσταση της τελευταίας πενταετίας το αποξήρανε εντελώς. Η σημαντικότερη αιτία είναι ότι, ακόμη και με στενά οικονομικά κριτήρια δεν είναι βιώσιμο. Η μελέτη βιωσιμότητας για το αεροδρόμιο στο Καστέλλι όχι μόνο δεν προηγήθηκε, ως όφειλε, της απόφασης για την κατασκευή νέου αεροδρομίου, αλλά εξακολουθεί να αγνοείται ακόμη!

Επίσης δεν εξετάστηκαν, με οικονομικά, κοινωνικά, περιβαλλοντικά και τεχνικά κριτήρια οι εναλλακτικές προτάσεις. Το αποτέλεσμα είναι ότι, για το ζήτημα του αεροδρομίου Ηρακλείου, επιλέχτηκε η πιο σπάταλη λύση. Και η σπατάλη δεν είναι μόνο λογιστική (κόστος- όφελος), αλλά και ευρύτερα οικονομική (απαξίωση πρωτογενή τομέα),περιβαλλοντική και κοινωνική. Και παρά τις ασθμαίνουσες προσπάθειες χρόνων, τους ελιγμούς, τις διάφορες κατά καιρούς "διορθώσεις", (μειώσεις φυσικού αντικειμένου, δηλαδή των διαδρόμων και των εγκαταστάσεων με τον ίδιο προϋπολογισμό, την "προίκα", τις αυξομειώσεις των ποσοστών συμμετοχής κλπ.), οι επίδοξοι μνηστήρες "αγρόν ηγόρασαν".

Και για να πάρουμε μια γεύση της απόκλισης, μια από τις προϋποθέσεις για την έγκριση του δανείου των 220 εκ. ήταν οι ετήσιες κινήσεις (σύνολο αφίξεων και αναχωρήσεων επιβατών) στο αεροδρόμιο Ηρακλείου να ξεπεράσουν έως το 2010 τις 10.400.000. Κι όμως οι κινήσεις επιβατών, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της Υ.Π.Α., το 2010 υπολείπονταν του μισού (4.907.337) το 2011 έφθασαν τις 5.247.007 και το 2015 μόλις που ξεπέρασαν τις έξι εκατομμύρια (6.057.355 κινήσεις)! Το νέο αεροδρόμιο, "μας ήρθε" από άλλες εποχές και από άλλο πλανήτη! Για όσους θυμούνται εξαγγέλθηκε τα προολυμπιακά χρόνια των φαραωνικών οραμάτων με προϋπολογισμό κοντά στα 2 δις (!), ο οποίος μειώθηκε στην πρώτη στροφή σε 1,5 δις, κατρακύλησε στη συνέχεια στο 1δις, ενώ τώρα φτάσαμε αισίως και μαζί με τους δρόμους σύνδεσης τα 850εκ.

Το λάθος της πρότασης για νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι είναι γενετήσιο και πλέον πασιφανές. Επιβεβαιώνεται άλλωστε συνεχώς και στην πράξη μια δεκαετία τουλάχιστον. Εικοσιπέντε χρόνια όμως τα προβλήματα του αεροδρομίου "Νίκος Καζαντζάκης" καλά κρατούν, η Νέα Αλικαρνασσός υπομένει τις συνέπειες των άστοχων αποφάσεων και στην πεδιάδα της Πεδιάδας ...δεν κινείται φύλλο!

Αλλά και ο κόσμος έπαψε να φαντασιώνεται με τέτοιου είδους έργα πολιτικής φαντασίας και δεν δίνει πλέον σημασία. Και μόνο στο άκουσμα "αεροδρόμιο στο Καστέλλι", το ελάχιστο που κάνει είναι να μειδιά και "παίρνει στο ψιλό" όσους αναφέρονται σε αυτό, κυβερνητικούς, πρώην κυβερνητικούς και νυν αντιπολιτευόμενους. Συνδυάζει μάλιστα, και με το δίκιο του, κάθε νέα σχετική εξαγγελία με ... προκήρυξη εκλογών και καταλήγει: "να αφήσουν τις φανφάρες και τις ανοησίες και να δουν τι θα κάνουν με το σημερινό αεροδρόμιο του Ηρακλείου και κυρίως με το ΒΟΑΚ, όπου σκοτώνεται ο κοσμάκης".

Περιμένουμε λοιπόν να δούμε τους πολιτικούς μας εκπροσώπους που έχουν τη γενναιότητα, το ανάστημα και το θάρρος, να αναγνωρίσουν δημοσίως το λάθος και να δώσουν την προφανή λύση στο δράμα.

Ευχαριστώ

Μανώλης Καργιαντουλάκης

Επεξεργασμένο απόσπασμα της πρότασης του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου για την αναβάθμιση του "Νίκος Καζαντζάκης". Έχει προστεθεί σε αυτό η έκταση της αεροπορικής μονάδας που μπορεί πλέον να αξιοποιηθεί για επέκταση των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου.

(Το κείμενο είναι επιστολή προς το δημοσιογραφικό ιστότοπο cretalive που δημοσιεύτηκε στις 16.07.2016)