14/9/16

Οι «πολίτες κατά της ηχορύπανσης» για την κατάσταση στην πόλη

Το φετινό καλοκαίρι ξεκίνησε με αρκετές καταγγελίες για ηχορύπανση από καταστήματα ψυχαγωγίας τόσο στα ΜΜΕ όσο και στις αρμόδιες υπηρεσίες (αστυνομία, δήμος, υγειονομικό, αιρετή περιφέρεια), καταγγελίες που έγιναν από την ομάδα μας αλλά και από άλλους κατοίκους σε διάφορες συνοικίες του Ηρακλείου (και στις Αρχάνες, σε μία περίπτωση). Είχαμε άμεση εμπειρία (ή τεκμηριωμένη ενημέρωση) για διάφορες εξαιρετικά σοβαρές περιπτώσεις ηχορύπανσης, τόσο από νυχτερινή λειτουργία ταβερνών, μπάρ κ.α. όσο και από μουσικές εκδηλώσεις στους δρόμους του κέντρου, σε πάρκα και στα τείχη (π.χ. ολονύχτια συναυλία με εκκωφαντική μουσική στα γήπεδα τένις στα τέλη Ιουνίου).

Κάναμε παραστάσεις στους παραπάνω φορείς, κυρίως στο Δήμο Ηρακλείου, δεδομένου ότι σε δικές του υπηρεσίες εντοπίσαμε πρώτα απ όλα χρόνια προβλήματα αυθαιρεσιών και παρατυπιών από υπαλλήλους. Τελικά συναντηθήκαμε για το θέμα αυτό με τον κ. δήμαρχο και τους υπεύθυνους αντιδημάρχους, ενώ πραγματοποιήθηκε και συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο με πρωτοβουλία της παράταξης «Ενεργοί Πολίτες». Το αποτέλεσμα ήταν η κινητοποίηση του Δήμου –(σε συγκεκριμένες τουλάχιστον περιπτώσεις) αλλά και της αστυνομίας και του υγειονομικού, με συνέπεια πολύ περισσότερους ελέγχους και επιβολή αρκετών προστίμων και άλλων κυρώσεων σε καταστήματα. Αυτό έφερε κάποια αποτελέσματα. Επι πλέον, παρακολουθήσαμε πιο συστηματικά το θέμα των υπαίθριων συναυλιών στους δρόμους του κέντρου (πολλές από αυτές γίνονται χωρίς καμία άδεια, ή καταπατώντας το χρονικό όριο που προβλέπει η άδεια του δήμου και με μεγάλη ένταση ήχου, προκαλώντας μεγάλη ενόχληση. Στο θέμα αυτό συνεργαζόμαστε με την πρόεδρο της 1ης Δημοτικής Ενότητας του Δήμου.

Στις αρχές Αυγούστου προσκληθήκαμε από το Σύνδεσμο Επαγγελματιών Επισιτισμού και Διασκέδασης Ν. Ηρακλείου σε σύσκεψη, όπου παρευρέθηκαν μέλη του συλλόγου –πολλοί από αυτούς καταγγελλόμενοι- και αρκετοί εκπρόσωποι υπηρεσιών. Εγινε συζήτηση για το θέμα της ηχορύπανσης, εκφράστηκαν ατομικές απόψεις καταστηματαρχών και κατοίκων όπως και οι απόψεις της ομάδας μας και των άλλων φορέων. Είναι σαφές πως επιδιώχτηκε από τους οργανωτές να περιοριστούν οι καταγγελίες των κατοίκων εναντίον καταστηματαρχών, με διαβεβαιώσεις όχι για πλήρη νομιμότητα δραστηριοτήτων αλλά για αποφυγή ενόχλησης των περιοίκων. Μας ζητήθηκε να ενημερώνουμε πρώτα τη διοίκηση του Συλλόγου για τα μαγαζιά που δημιουργούν προβλήματα, κάτι για το οποίο δεν είχαμε αντίρρηση.

Η γενική εικόνα αμέσως μετά τη σύσκεψη αυτή για τις περισσότερες πάσχουσες από ηχορύπανση περιοχές, είναι ότι υπήρξε βελτίωση, που, όμως, με ελάχιστες εξαιρέσεις δεν κρίνεται ικανοποιητική ή ήταν πρόσκαιρη λόγω της έκτασης που πήρε το θέμα. Κρίνοντας όλες τις γνωστές περιπτώσεις καταλήξαμε στο ότι:

  • Υπήρξαν φυσικά επαγγελματίες που άμεσα άλλαξαν τον τρόπο λειτουργίας και μέχρι τώρα κρίνονται με άριστα (μείωση εντάσεων, κλείσιμο θυρών από νωρίς τις μέρες που έχουν εκδήλωση ή ακόμα και παύση εκδηλώσεων με έντονη ηχορύπανση που δε μπορούσε να σταματήσει η ηχομονωτική ικανότητα του χώρου τους).
  • Υπήρξαν επαγγελματίες που άμεσα συμμορφωθήκαν (όπως παραπάνω) αλλά δυστυχώς δεν κράτησε για πολύ. Όταν το θέμα ξεφούσκωσε οι παλιές τους συνήθειες επανήλθαν.
  • Υπήρξαν επαγγελματίες που η αλλαγή του τρόπου λειτουργίας τους δεν επέφερε τα επιθυμητά αποτελέσματα, λόγω τεχνικών προβλημάτων του χώρου τους. (π.χ. ατέλειες στην κατασκευή του καταστήματος, 'ξεχασμένα΄ ανοίγματα από προηγούμενες ανακαινίσεις, κακοτεχνίες σε κρίσιμα σημεία που προκαλούν μεγάλες διαρροές ήχου). Σε τέτοιες περιπτώσεις που χρειάζεται επέμβαση από ειδικευμένο μηχανικό και συνεργεία, θα πρέπει να υπάρχει ένα δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα.
  • Υπήρξαν επαγγελματίες που δεν άλλαξαν καθόλου τον τρόπο λειτουργίας τους κι ενοχλούν το ίδιο.
Συνεχίζονται εκδηλώσεις «αρπαχτές», με κυριότερο τις υπαίθριες εκδηλώσεις, για τις οποίες κάποιοι με τρόπους ευφυέστατους παίρνουν τις άδειες, με ΑΦΜ από σχήματα σχετικά με ευπαθείς ομάδες και ιδρύματα, υπογραφές «συναινούντων κατοίκων» -που όλες ανήκουν σε καταστηματάρχες-, με δικαιολογίες κοινωνικής προσφοράς, κτλ με σκοπό φυσικά το ίδιο κέρδος των οργανωτών.

Οξύμωρο στις παραπάνω διαπιστώσεις είναι ότι υπάρχουν περιπτώσεις γειτονικών καταστημάτων και μάλιστα διπλανών, που ο ένας συμμορφώθηκε σε πολύ μεγάλο βαθμό κι ο διπλανός του καθόλου!

Το συμπέρασμα από όλα αυτά είναι πως χρειάζονται συνεχείς διαμαρτυρίες και πιέσεις από την πλευρά των κατοίκων που θίγονται, για να επιτευχτεί μια βελτίωση. Δεν πρόκειται ακόμα για μια παγιωμένη αποδεκτή κατάσταση, είναι μια προσωρινή κατάσταση εύθραυστης ισορροπίας, στην καλύτερη περίπτωση.

Γι αυτό και είναι σημαντικό όσοι κάτοικοι θίγονται, σε οποιαδήποτε συνοικία, να μη φοβούνται να διαμαρτυρηθούν δημόσια και, παράλληλα, να ενώσουν τις προσπάθειές τους με αυτές της ομάδας μας.

Η ομάδα μας με τρόπο πλέον άμεσο, θα ενημερώνει τόσο το Δ.Σ. του Συνδέσμου Επιχειρηματιών ανά διαστήματα που δε θα ξεπερνούν τις πέντε μέρες, και, ταυτόχρονα, κάθε αρμόδια αρχή. Δεν είναι αυτοσκοπός μας η σφράγιση καταστημάτων αλλά ως πολίτες με ίδια δικαιώματα με τους άλλους ,κατοίκους του Ηρακλείου, θέλουμε επιτέλους να ζήσουμε ειρηνικά στα σπίτια μας και να μπορούμε να κοιμόμαστε τα βράδια.

Επίσης θεωρούμε πως πρέπει ξανά και εν όψει της χειμερινής περιόδου να γίνει σύσκεψη όλων των φορέων με πρωτοβουλία του Δήμου, γιατί αυτή την εποχή κάποια καταστήματα κλείνουν ή περιορίζουν τη δραστηριότητά τους, ενώ κάποια άλλα ανοίγουν για το χειμώνα.

«Αγκάθι» παραμένει το γεγονός πως και τα 14 καταστήματα από τα οποία η δημοτική αρχή τον Ιούλιο αφαίρεσε οριστικά την άδεια λειτουργίας συνεχίζουν να λειτουργούν (τα 12 εντελώς παράνομα!), άσχετα αν ενοχλούν και πόσο. Το θέμα αυτό σύντομα θα πρέπει να λυθεί».