30/10/18

Η νέα πρόταση για τον λοξό διάδρομο στο Ηράκλειο

Με το νέο σχέδιο για τον λοξό διάδρομο το αεροδρόμιο που προκύπτει από την αναβάθμιση του «Ν. Καζαντζάκης» θα είναι μεγαλύτερο ακόμα και από του Καστελλίου, ενώ εξαλείφονται ο κίνδυνος και ο θόρυβος για τους κατοίκους της Νέας Αλικαρνασσού. Οι ετήσιες κινήσεις εσωτερικού (κυρίως Ηρακλειώτες) που θα επιβαρυνθούν από τη μεταφορά του αεροδρομίου στο Καστέλλι είναι πάνω από 1 εκατομμύριο. Δείτε το βίντεο της συνέντευξης με τον ηρακλειώτη αρχιτέκτονα Γιώργο Παπαματθαιάκη.

Μια νέα πρόταση για την λειτουργική αναβάθμιση του αεροδρομίου «Νίκος Καζαντζάκης» με την επέκταση του υπάρχοντος λοξού διαδρόμου, η οποία λύνει οριστικά τα προβλήματα επικινδυνότητας και θορύβου που αντιμετωπίζει η Νέα Αλικαρνασσός, κατατέθηκε τον Ιούλιο του 2018 στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Δείτε το βίντεο της συνέντευξης με τον ηρακλειώτη αρχιτέκτονα Γιώργο Παπαματθαιάκη εδώ:



1. Η σημερινή κατάσταση του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης
Εξηγώντας την πρόταση αναβάθμισης ο ηρακλειώτης αρχιτέκτονας Γιώργος Παπαματθαιάκης τονίζει πως η επέκταση του υπάρχοντος λοξού διαδρόμου είναι μία εφικτή λύση η οποία μάλιστα συνεπάγεται μικρότερο κόστος κατασκευής αλλά και μικρότερη παρέμβαση στον θαλάσσιο χώρο σε σχέση με το τη μελέτη επέκτασης του 2001. [εικόνες 1-2]


2. Η προτεινόμενη επέκταση του λοξού διαδρόμου σχηματικά
Επίσης, ο ίδιος εξηγεί με σχηματικές απεικονίσεις την εξάλειψη τόσο του κινδύνου για τον οικισμό της Αλικαρνασσού από τις προσαπογειώσεις όσο και του θορύβου καθώς ολόκληρη η περιοχή βγαίνει εκτός των ορίων ασφαλείας που θέτει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας για το σχεδιασμό αεροδρομίων κοντά σε κατοικημένες περιοχές. [εικόνες 3-6]


3. Η σημερινή Ζώνη Δημόσιας Ασφάλειας
Μεγαλύτερο και από το Καστέλλι
Στη μελέτη προβλέπεται αεροπορική κίνηση αντίστοιχη με του σχεδιαζόμενου αεροδρομίου στο Καστέλλι και με ίδιο μήκος διαδρόμου προσαπογείωσης (3.200 μ). Ωστόσο, σε πολλά σημεία φαίνεται πως στη Νέα Αλικαρνασσό, μετά την αποχώρηση της 126 Σμηναρχίας Μάχης, «χωράει» ένα αεροδρόμιο μεγαλύτερο ακόμα και από αυτό που σχεδιάζεται για το Καστέλλι. Συγκεκριμένα στη μελέτη προβλέπονται μία παραπάνω θέση στάθμευσης αεροσκαφών (36 αντί για 35), μεγαλύτερος σε έκταση επιβατικός σταθμός (64.000 τ.μ. αντί για 60.000 τ.μ. ), περισσότερες αίθουσες αναμονής επιβατών (19 αντί για 12) και σημαντικά περισσότερες θέσεις πάρκινγκ αυτοκινήτων (4.000 αντί για 1.500 που προτείνονται στο Καστέλλι). [εικόνα 7]

4. Η μελλοντική Ζώνη Δημόσιας Ασφάλειας
Η πρόταση υπό τον τίτλο «Στρατηγικός σχεδιασμός εναέριας και επίγειας υποδομής στον Αερολιμένα Ηρακλείου» κατατέθηκε στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών - Τομέας Αρχιτεκτονικού Σχεδιασμού ως διπλωματική εργασία των φοιτητριών Μαρίας Δήμα και Αθανασίας Σταυροπούλου. Η εργασία είναι διαθέσιμη στη βιβλιοθήκη Δοξιάδη στο συγκρότημα ΕΜΠ Πατησίων (το αποθετήριο όπου φυλάσσονται όλες οι διπλωματικές εργασίες) είτε σε ηλεκτρονική μορφή με σύνδεση από κάποια από τις βιβλιοθήκες του ΕΜΠ (Πατησίων, Ζωγράφου), στις οποίες έχουν πρόσβαση τόσο οι φοιτητές του ιδρύματος όσο και το ευρύ κοινό.

 5. Η σημερινή Ηχητική Ενόχληση
Χωρίς στρατηγική εκτίμηση
Ο αρχιτέκτονας Γιώργος Παπαματθαιάκης στη συνέντευξή του επισημαίνει πως ποτέ δεν εξετάστηκε σοβαρά το σενάριο παραμονής του αεροδρομίου στη σημερινή του θέση και συνεπώς η απόρριψη της σχετικής ιδέας έγινε χωρίς επιστημονικά στοιχεία και επιχειρήματα. «Η εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τόσο μεγάλα έργα που έχουν ευρύτερες επιπτώσεις στον κοινωνικό, οικονομικό και περιβαλλοντικό τομέα» λέει ο ίδιος. Αντί αυτής πήγαμε κατευθείαν σε μια απλή Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (του 2009), που προσπαθεί να… «δικαιολογήσει» την επιλογή της θέσης για το Καστέλλι. Ακόμα και η αναθεώρηση της ΜΠΕ, το 2017, δεν έλαβε καν υπόψη της ότι στα χρόνια που μεσολάβησαν απελευθερώθηκε ο χώρος που καταλάμβανε η Πολεμική Αεροπορία δίπλα στο υπάρχον αεροδρόμιο.

6. Η μελλοντική Ηχητική Ενόχληση
Η Πολιτική Μεταφορά
Ο Γιώργος Παπαματθαιάκης, τονίζει ιδιαίτερα το ζήτημα της «πολιτικής μεταφοράς» στο Ηράκλειο, επισημαίνοντας πως πέρα από το αυξημένο κόστος για τον τουρισμό (που έχουν ήδη επισημάνει οι τουριστικοί φορείς) το νέο αεροδρόμιο θα είναι δυσβάσταχτο για τους κατοίκους της πόλης του Ηρακλείου. Όπως επισημαίνει, το 15% της κίνησης που αντιστοιχεί στις κινήσεις εσωτερικού και αφορά άμεσα τον τοπικό πληθυσμό, είναι στην πραγματικότητα ένα πολύ μεγάλο νούμερο κινήσεων για τα δεδομένα μία πόλης στο μέγεθος του Ηρακλείου. [εικόνα 8]

7. Σύγκριση μεγεθών μεταξύ των αεροδρομίων
«Πρόκειται για 1,17 εκατομμύρια ετήσιες κινήσεις, κυρίως στις γραμμές Ηράκλειο - Αθήνα και Ηράκλειο - Θεσσαλονίκη» λέει ο ίδιος και συμπληρώνει πως στην πραγματικότητα είναι πάρα πολλοί ντόπιοι, κυρίως Ηρακλειώτες, που χρησιμοποιούν το αεροδρόμιο και θα επιβαρυνθούν πολύ από την μετακίνησή του στο Καστέλλι. (Παραπάνω χρόνος πτήσης, παραπάνω χρόνος μετάβασης στο Καστέλλι με αντίστοιχη αύξηση αεροπορικών ναύλων και κόστους οδικής μετακίνησης).

8. Κινήσεις εσωτερικού
Πανευρωπαϊκά οι πόλεις με αντίστοιχη με το Ηράκλειο αεροπορική κίνηση (δηλαδή 6 με 8 εκατομμύρια το χρόνο) διαθέτουν αεροδρόμιο πολύ κοντά στον αστικό ιστό. Ο μέσος όρος των αποστάσεων είναι 12 χιλιόμετρα, την ώρα που το Καστέλλι βρίσκεται σε απόσταση μεγαλύτερη των 40 χιλιομέτρων. [εικόνα 9]

9. Αποστάσεις αεροδρομίων
Αντίστοιχα δυσανάλογος είναι και ο χρόνος μετάβασης στο αεροδρόμιο (από τα 12 λεπτά θα αυξηθεί στα 30 λεπτά) ενώ ο χρόνος πτήσης προς το Καστέλλι θα αυξηθεί κατά 5 με 10 λεπτά. Συνολικά, ο χρόνος που θα κάνει ένας επιβάτης από την Αθήνα για να φτάσει στο σπίτι του στο Ηράκλειο θα αυξηθεί έως και 40 λεπτά με ό,τι αυτό συνεπάγεται και για την οικονομική του επιβάρυνση. [εικόνα 10]

10. Αύξηση χρόνου ταξιδιού
«Η πρόταση για την επέκταση του υπάρχοντος αεροδρομίου, και μάλιστα σε κάποιους τομείς με μεγαλύτερες δυνατότητες και από αυτές του Καστελλίου, είναι η πλέον συμφέρουσα λύση και το θέμα θα έπρεπε να απασχολήσει όχι μόνο τους κατοίκους της Πεδιάδας που δραστηριοποιούνται ενεργά μέχρι σήμερα αλλά κυρίως τους Ηρακλειώτες που θα επηρεαστούν πολύ περισσότερο», αναφέρει ο Γ. Παπαματθαιάκης.


11. Σημερινή κατάσταση
Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας

Η Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο Ανάπτυξη της Πεδιάδας συνεχίζει τις συνεντεύξεις από εκπροσώπους τοπικών και κεντρικών φορέων της Οικονομίας, του Τουρισμού, των Μεταφορών, των Κατασκευών, της Αυτοδιοίκησης κλπ σε σχέση με το σχεδιαζόμενο έργο του νέου αεροδρομίου.

Ανοίγουμε έναν μεγάλο διάλογο, που δεν έγινε ποτέ μέχρι σήμερα σε βάθος και με όλα τα στοιχεία διαθέσιμα, για τις πραγματικές οικονομικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές συνέπειες του εν λόγω έργου.


Δείτε ακόμα:

«Οι Κρητικοί θα κλαίνε μ’ αυτά που θα πληρώνουν στο Καστέλλι»

Γρηγόρης Πασπάτης: «Πάνω από 1,5 δις το κόστος για το αεροδρόμιο Καστελλίου»

Τεχνικό Επιμελητήριο: Χωρίς τεκμηρίωση το αεροδρόμιο στο Καστέλλι

Μιχάλης Βλατάκης: «Πανάκριβο το αεροδρόμιο στο Καστέλλι»

30+1 λόγοι κατά του αεροδρομίου

 

Σημείωση:

Την Κυριακή 4/11/18, στις 11.00' π.μ., πραγματοποιείται Λαϊκή Συνέλευση, στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Γυμνασίου- Λυκείου Καστελλίου Πεδιάδος, για να συζητήσουμε προγραμματίσουμε και συντονίσουμε τις ενέργειες μας για τη αποτροπή της εγκατάστασης νέου αεροδρομίου στο ελαιοδάσος του Καστελλίου.

Συνεχίζουμε τον πολύχρονο αγώνα να σταματήσουμε τα καταστροφικά σχέδια για την ενδοχώρα του Ηρακλείου και την Κρήτη, για τους φυσικούς πόρους ζωής και τα ανεκτίμητα κοινά αγαθά. Διεκδικούμε την κατεύθυνση της βιώσιμης οικονομίας για το νησί, με σεβασμό στον άνθρωπο, το περιβάλλον και βασισμένη, στα ποιοτικά πλεονεκτήματα, του τόπου.

ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΞΕΡΙΖΩΜΑ ΔΕΝΔΡΩΝ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
ΟΧΙ ΣΤΗ ΡΥΠΑΝΣΗ ΤΗΣ ΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ
ΟΧΙ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΣΤΟ ΚΑΣΤΕΛΛΙ
ΝΑΙ ΣΤΗΝ ΑΜΕΣΗ ΑΝΑΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ