18/10/21

«Σεισμός στο νέο αεροδρόμιο Δομήνικος Θεοτοκόπουλος»

2018, σεισμός 7R στο Μπαλί με 80 νεκρούς.
Ας υποθέσουμε ότι η σεισμική δόνηση της 27ης Σεπτεμβρίου 2021 στην Πεδιάδα ερχόταν με καθυστέρηση μιας 10ετίας, δηλαδή 27 Σεπτεμβρίου 2031 και ώρα 09:17. Εκείνη τη δεδομένη στιγμή, ο Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου "Δομήνικος Θεοτοκόπουλος" θα έσφυζε από ζωή!  Ένα αεροπλάνο θα τροχοδρομούσε για τη γραμμή απογείωσης, ένα άλλο θα είχε μόλις προσγειωθεί, 5 αεροπλάνα θα έκαναν κύκλους για να πάρουν σειρά προσέγγισης, 10 αεροπλάνα θα ήταν σταθμευμένα σε γέφυρες (επι)αποβίβασης (φυσούνες) και άλλα 5 σε απομακρυσμένες θέσεις (remote). 3.000 άτομα θα σουλάτσαραν στις αίθουσες, από τα οποία τα πιο άσπρα θα ήταν χαρούμενα που ήρθαν για διακοπές και τα πιο μαυρισμένα λυπημένα που θα επέστρεφαν στη ρουτίνα! Σε 5 φυσούνες θα γινόταν επιβίβαση και σε άλλες 5 αποβίβαση, όπως και στα απομακρυσμένης στάθμευσης αεροπλάνα άλλοι επιβάτες θα ανέβαιναν τις σκάλες και άλλοι θα τις κατέβαιναν. Σε άλλα αεροπλάνα θα είχαν "κοτσάρει" γεννήτριες (GPU) και σε άλλα θα είχαν συνδεθεί Μπάουζερ και θα έβαζαν καύσιμα. Λεωφορεία θα πήγαιναν πάνω κάτω με κόσμο, νταλίκες με φορτίο, οχήματα εξυπηρέτησης και τόσες άλλες δραστηριότητες που θα συνέβαιναν τη δεδομένη στιγμή, συνθέτουν το τότε στιγμιότυπο του αεροδρομίου.

Νομίζω δεν χρειάζεται να είναι κανένας ειδικός ή επιστήμονας για να καταλάβει τι θα γινόταν στο αεροδρόμιο τη στιγμή του σεισμού, αρκεί να ήταν στην ευρύτερη περιοχή Αρκαλοχωρίου - Θραψανού -Καστελλίου στις 27 Σεπτεμβρίου 2021 και ώρα 09:17 και να έχει ταξιδέψει με αεροπλάνο, θα καταλάβαινε ότι, τα τρεις χιλιάδες άτομα που θα έτρεχαν πανικόβλητα παραπατώντας και χωρίς να μπορούν να σταθούν όρθια προς πάσα έξοδο θα καταπλάκωναν ο ένας τον άλλο, οι φυσούνες θα χτυπούσαν ανελέητα τα αεροπλάνα ρίχνοντας στο έδαφος (από 3 – 5 μέτρα ύψος) όσους επιβάτες ήταν με το ένα πόδι μέσα στο αεροπλάνο και το άλλο μέσα στη φυσούνα και όσοι άτυχοι θα ήταν στις σκάλες ανεβαίνοντας σε ή κατεβαίνοντας από αεροπλάνο θα είχαν γκρεμοτσακιστεί.

Για τις υπόλοιπες ζημιές ίσως χρειαστεί λίγο περισσότερη φαντασία, δηλαδή τα 6 Ρίχτερ και τα 0,85 g επιτάχυνση σε μικρό εστιακό βάθος θα ταρακουνούσαν έντονα τα σταθμευμένα αεροπλάνα βάζοντάς τα σε ταλάντωση με πιθανότητα να χτυπήσουν τα ακροπτερύγια στο έδαφος, τα Μπάουζερ (καύσιμα...) και τα GPU (ρεύμα με σπινθήρες...) που θα βρισκόντουσαν εκείνη τη στιγμή δίπλα στα αεροπλάνα θα χτυπούσαν τις ατράκτους με 0,85 g επιτάχυνση και όλο το σκηνικό θα θύμιζε ταινία του Χόλιγουντ! Θα μπορούσε κανείς να το τραβήξει ακόμα περισσότερο και να αναλύσει τι θα γινόταν αν το αεροπλάνο που θα αναχωρούσε βρισκόταν στη μέση του διαδρόμου με σχετικά μεγάλη ταχύτητα και δεχόταν μια πλάγια"γροθιά" 0,85gστα λάστιχα, όμως δεν χρειάζεται διότι οι υλικές ζημιές θα ήταν ήδη υπέρογκες και χωρίς την πιθανότητα το αεροπλάνο να φύγει από το διάδρομο και να προσκρούσει σε εμπόδια (γεμάτο καύσιμα).

Αποφεύγοντας, για ευνόητους λόγους, την αναφορά στην πιθανή απώλεια ανθρωπίνων ζωών, οι υλικές ζημιές που θα είχαν υποστεί τα αεροπλάνα σε ένα τέτοιο συμβάν είναι ασύλληπτες, αρκεί να αναφερθεί ότι ένα ακούμπημα του ακροπτερυγίου στο έδαφος, ακόμα και με πολύ λιγότερη επιτάχυνση από τα 0,85g, μπορεί να αχρηστέψει εντελώς ένα αεροπλάνο. Λαμβάνοντας δε υπόψη ότι ένα καινούργιο Α320 ή Β737 κοστίζει σχεδόν 100 εκατομμύρια, η συνολική ζημιά που θα προκαλούσαν τα λίγα δευτερόλεπτα της σεισμικής δόνησης, θα μπορούσε να ξεπεράσει ακόμα και το κόστος κατασκευής του αεροδρομίου! 

Μετά από όλα αυτά, ακόμα και αν δεν είχε υποστεί ζημιές το ίδιο το αεροδρόμιο, θα έκλεινε επ’ αόριστον, αφού για να απομακρυνθούν όλα τα αεροπλάνα που θα είχαν υποστεί βλάβες θα έπρεπε ή να επισκευαστούν ή να αποσυναρμολογηθούν επί τόπου, ζήσε δηλαδή Μάη μου να φας τριφύλλι!

Εκτός των προαναφερθέντων, ποιο θα ήταν το πλήγμα στον Τουρισμό; Τι πιστεύουν οι τουριστικοί παράγοντες; Το μόνο σίγουρο είναι ότι η ζημιά που θα είχε υποστεί η Ανατολική Κρήτη από τις ακυρώσεις των τουριστών θα ήταν εφάμιλλή της πανδημίας και τη ζημιά που θα είχε υποστεί η εταιρεία του αεροδρομίου σε απώλεια εσόδων θα την πλήρωνε ο Έλληνας φορολογούμενος μέσω της ενεργοποίησης του άρθρου περί Γεγονότος Ευθύνης Δημοσίου (ΓΕΔ), αφού το Δημόσιο επέτρεψε να "χτιστεί" αεροδρόμιο επάνω σε ένα ενεργό ρήγμα ευθύνεται αποκλειστικά!

Αν τελικά δεν αλλάξει τίποτα και συνεχιστεί απρόσκοπτα η υλοποίηση του έργου, σημαίνει ότι οι εμπνευστές του αεροδρομίου και όσοι συνεχίζουν να συμβάλουν στην κατασκευή του, είναι αδίστακτοι υποκριτές, που βάζουν το προσωπικό τους συμφέρον πάνω απ’ όλα, ακόμα και από τις ανθρώπινες ζωές.

Σε αυτό το σημείο να θυμηθούμε ότι ένας από τους βασικούς λόγους που οι υποχθόνιοι άρχοντες του τόπου (σε διακομματικό επίπεδο) αποφάσισαν να μην προχωρήσουν με την κατασκευή του λοξού στο Ηράκλειο ήταν η ύπαρξη ενεργού ρήγματος κάτω από τον προς τη θάλασσα προτεινόμενο λοξό διάδρομο! Το άκρον άωτον της υποκρισίας. Για να υποβιβάσουν δε την ύπαρξη του ρήγματος του Καστελλίου, προφανώς υποχρέωσαν την εταιρεία που εκπόνησε την ΜΠΕ να αναφερθεί σε αυτό με πολύ λάιτ τρόπο...

Απόσπασμα από τη ΜΠΕ, σελίδα 62:

"Το σημαντικότερο ρήγμα στην περιοχή είναι αυτό του Καστελλίου που ουσιαστικά οριοθετεί τον ορεινό όγκο της Δίκτης με την περιοχή του Καστελλίου - Αρκαλοχωρίου. Το ρήγμα αυτό πιστεύεται ότι είναι ενεργό, χωρίς όμως έντονη σεισμική δραστηριότητα, καθώς οι σεισμοί που καταγράφονται από αυτό είναι κάτω των 3R, δηλαδή η ενέργεια του ρήγματος εκτονώνεται με πολλούς μικροσεισμούς, και κατά συνέπεια δε θεωρείται επικίνδυνο (Χαρ. Φασσουλάς, Δρ Γεωλόγος)".

Πάμε τώρα να δούμε ένα απόσπασμα από τα πρακτικά της Βουλής της 7ηςΜαΐου 2019, ημέρα Τρίτη και ώρα 11.20΄, στην Αίθουσα "Προέδρου Αθανασίου Κ. Τσαλδάρη" του Μεγάρου της Βουλής, όπου συνήλθε σε συνεδρίαση η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, υπό την προεδρία της Προέδρου αυτής, κυρίας Χαράς Καφαντάρη, με θέμα ημερήσιας διάταξης τη συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Κύρωση Σύμβασης Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης – Κατασκευής – Χρηματοδότησης – Λειτουργίας – Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και Μελέτη – Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών του Συνδέσεων» (2η συνεδρίαση – ακρόαση εξωκοινοβουλευτικών προσώπων).

Ρωτάει η κ. ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗ (Πρόεδρος του Παρατηρητηρίου Πολιτών για την Αειφόρο Ανάπτυξη (CISD)): "Όλοι ξέραμε ότι προχωράει ο λοξός διάδρομος με τη μελέτη που είχε γίνει, με τις συζητήσεις που είχαν γίνει πάνω σε αυτό και ξαφνικά το 2016 μαθαίνουμε ότι πάει για δημοπράτηση το νέο Αεροδρόμιο, κάπως έτσι φάνηκε να γίνεται. Υπήρξε μια διαβούλευση που συνεχιζόταν;"

Και απαντάει αυτολεξεί ο κ. ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών): "Το 2007 τελείωσε το θέμα της χωροθέτησης του αεροδρομίου και πριν υπήρχε μελέτη - εκτός από αυτά που είπαν τα στελέχη της ΥΠΑ - του Οργανισμού Ανάπτυξης ανατολικής Κρήτης, που είχε προβλέψει για το λοξό διάδρομο και τη χωροθέτηση στην Αλικαρνασσό, ότι έχει σεισμικό ρήγμα και άλλα προβλήματα. Πώς τα λέτε αυτά;"

Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι η Πρωτοβουλία Πολιτών για τη Διάσωση, Προβολή και Αειφόρο ανάπτυξη της Πεδιάδας τον Απρίλιο του 2019 έστειλε προς όλους τους φορείς, τους πολιτικούς, τη Βουλή, την ΤΕΡΝΑ και τους δημοσιογράφους σχετικό σύγγραμμα του Προέδρου της Γ. Μαυραντωνάκη, το οποίο μεταξύ άλλων αναφέρει χαρακτηριστικά στη σελίδα 9 ότι, αν και έναν από τα επιχειρήματα για την απόρριψη του λοξού διαδρόμου, ήταν ότι υπήρχε ενεργό ρήγμα στη θαλάσσια περιοχή που θα φιλοξενούσε το λοξό διάδρομο, την πραγματικότητα το μόνο σημαντικό ενεργό ρήγμα στην περιοχή βρίσκεται στο Καστέλλι! Το συγκεκριμένο σύγγραμμα παραδόθηκε και στα χέρια του Πρωθυπουργού από τη Δημοτικό Σύμβουλο Φωτεινή Κουτράκη κατά την τελετή "θεμελίωσης" του έργου στις 8 Φεβρουαρίου 2020.